Svetoznámy odborník na VFX odovzdáva svoje vedomosti našim žiakom

Ako sme už minulý rok avizovali, na vzdelávaní žiakov v oblasti virtuálnej grafiky sa od tohto školského roku podieľa aj svetoznámy slovák Vladimír Valovič, ktorý vytvára vizuálne efekty v najlepších filmových štúdiách. Vladimír Valovič pochádza z Handlovej. V roku 2014 získal za film Gravity Oscara, písalo sa o ňom ako o Slovákovi, ktorý získal Oscara za tento film. Vlado robil na filmoch Piráti z Karibiku 4, posledná časť Harry Potter a Dary smrti II. – záber, keď „Ten koho netreba menovať“ zomiera, Lincoln, posledný Star Trek: Beyond, Strážcovia galaxie, Justice League.

Dnes Vám prinášame rozhovor s týmto svetovým odborníkom:

Ako by ste svoju prácu opísali laikovi?

– Compositing je finálna fáza filmovej postprodukcie, kde sa spájajú vrstvy z iných oddelení + natočené materiály a ladia sa do finálneho výsledku, aby na konci vznikol obraz tak, ako si klient predstavuje. V skratke je to tzv. „fotomontáž" v pohybe niekedy s desiatkami, ale aj stovkami vrstiev.

Ako vyzerá váš bežný pracovný deň? Koľko hodín denne pracujete?

– To závisí od typu projektu a fázy, v akej sa projekt nachádza. V princípe ale pracovný deň sa začína o 9-tej, keď sa začnú aplikovať do záberov komenty z predošlého večera od supervízora, prípadne ak prídu emailom od režiséra, následne sa nové verzie záberov prezentujú v kine na tzv."dailies", kde sa komentmi od supervízorov hodnotia zábery alebo ak sú už hotové, schvaľujú na poslanie klientom. A takto to ide dookola.

Ako dlho trvá príprava snímku?

– Záber môže trvať od niekoľkých hodín pre niečo jednoduché až po týždne, pokojne aj mesiace pri zložitých a veľkých záberoch.

Aký bol zlomový bod vo vašej kariére?

– Tých bodov bolo viac. Prvý bol asi rozhodnutie ísť na školu vizuálnych efektov v Londýne, druhý bol rozhodnutie odísť z pražského štúdia po cca 1,5 roku práce na Pirátoch z Karibiku do Londýna. Ďalší bod zlomu bol odchod do Kanady za ďalšími skúsenosťami.

Ako ste objavili vaše povolanie?

– Compositing som robil takmer od začiatku, ako som začal v mladosti pracovať s počítačom, akurát som to tak nenazýval a nepoznal to pod tým názvom. Škola v Londýne mi dala presnú predstavu čo to je a naučila ma to robiť správne.

Na čo ste najviac hrdý?

– Hlavne na tie veci, ktoré som dokázal sám. Najviac asi na to, že som vytvoril one man projekt online školu Compozitive, ktorá už do dnešného dňa pomohla takmer 20 študentom splniť si sen a pracovať na filmoch.

Kde ste získali skúsenosti, ktoré aplikujete dodnes?

– Bolo to viac ako 10-15 štúdií v Prahe, Londýne a Vancouveri, ako napríklad MPC, Framestore, Dneg, ILM a iné..

O ktorých súčasných filmoch si myslíte, že boli spravené perfektne a naopak pri ktorých boli efekty pokazené?

– Tak určite dokonale spravené efekty vrátane compositingu boli napríklad vo filme Vojna o planétu opíc a celá tá trilógia, ale veľa veľa iných filmov. Kde boli pokazené, by bolo tiež na dlhšie. Zvyčajne to ale je často nie pokazené, len buď nedostatok času alebo časté zmeny klientov a posúvanie výsledku až sa nedokončí alebo nestihne dobre. Dnes sa ale už len minimum filmov spraví zle tak, že by to nevedeli urobiť.

Čím ste chceli byť v detstve?

– Pokiaľ mi siaha pamäť, tak som vždy chcel robiť niečo kreatívne, niečo asi v zmysle vymýšľania reklám a znelok a podobné veci.

Aký bol váš najväčší detský sen? Odráža sa v dospelosti?

– Musím povedať úprimne, že na toto si vôbec nepamätám. Tým, že som žil 5 rokov v Anglicku, 5 rokov v Čechách a teraz 5 rokov v Kanade, pre mňa to boli tak intenzívne roky, že sa cítim, akoby som prežil 3 rôzne životy a dobu pred 18-timi vidím strašne ďaleko a neurčito a nevybavujem si žiadne sny. Počas strednej školy som ale chcel ísť na zahraničnú školu a nie na vysokú školu u nás doma a to sa mi aj neskôr podarilo.

Keby som chcel raz pracovať v takejto oblasti, čím by som mal začať, čo by som sa mal začať učiť?

– Vizuálne efekty vo všeobecnosti sú zmes technických a umeleckých vedomostí. Preto je dôležité nájsť si odbor, ktorý je pre každého otázkou preferencii a doplniť technické znalosti ohľadom colorspaces, ako pracujú a fungujú pixle atď. Základ je dnes si naštudovať ACES workflow.

Znalosť ktorých programov je nevyhnutná pre začiatok?

– Všetko to závisí od toho, o akú disciplínu ide. Pri 3D modelovaní to môže byť 3Dstudio max na vizualizácie, Maya pri vfx a reklame, Houdini na procedurálne modelovanie a FX simulácie, Katana na lighting a rendering, Clarisse ifx pri tvorbe prostredí, Mari či Substance painter na textúry prípadne Zbrush na Sculpting. Dnes je dosť populárny aj Blender, aj keď ten sa do veľkých štúdii ešte nedostal a poslednú dobu hlavne na VR, ale iné projekty sa začali využívať a pomaly presakovať do vfx aj Unreal Engine. Na compositing dominuje stále ešte Nuke a na 2D retuše, kresby montáže Photoshop.

Odporúčate pokračovať po strednej škole v štúdiu tohto odboru, alebo uprednostniť prax v nejakom štúdiu?

– Každému vyhovuje iný spôsob. Niekto sa vie naučiť na praxi v štúdiu, niekto potrebuje na to roky na škole.
Závisí aj od typu odboru. Niektoré ako animácia vyžadujú špecifické učenie, kde sa učí anatómia tela či zvierat, synchronizácia pier atď. a to sa musí učiť od odborníkov v špeciálných školách. Compositing či 3D modelovanie sa dá naučiť aj ináč. Všetko je to veľmi individuálne.

Odporúčate nejakú školu alebo kurz?

– Opäť je to individuálne, podľa toho o aký typ vfx ide. Ak ide o compositing, tak musím neskromne povedať Compozitive školu, ktorú som založil a naozaj dokáže za 3 mesiace spraviť zo študenta, ktorý nikdy nevidel compositing a Nuke, šikovného a dobrého compositora, s ktorým sú spokojní v ktoromkoľvek štúdiu.
Čo sa týka 3D existujú aj slovenské aj české vysoké školy prípadné zahraničné školy, ktoré naučia študentov daný odbor pomerne kvalitne. Je potrebné zvážiť vždy rozpočet, život v danom meste, kde škola sídlí, jazyk v akom sa vyučuje, prípadne kvalita študentov, ktorí zo školy v minulosti odišli a aké majú referencie.

Môže sa takáto práca alebo niektoré časti vykonávať z domu, alebo musím pracovať len v nejakom štúdiu?

– Väčšina projektov je podmienená, že sa musí vyrábať v štúdiu pod sprísnenými bezpečnostými podmienkami.
Počítače často majú odpojený internet a zablokované USB aby sa nestalo, že uniknú niektoré materiály na internet. Sú typy prác, ktoré sa dajú robiť aj z domu ale sú to skôr koncepty a návrhy a daní artisti musia byť najlepší v odbore , a preto im je umožnené pracovať na diaľku, ale je to skôr výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo.

Má vaša práca aj negatíva?

– Tak ako každá kreatívna práca je náročná na čas, čiže treba jej obetovať viac ako iba 8 hodín denne, a tak ostáva menej na rodinu a hobby.

Na základe čoho si štúdiá vyberajú zo záujemcov o prácu v takomto odbore? Čo by mal záujemca o prácu ukázať?

– Najdôležitejšie pre umelecké obory ako je aj vfx je portfólio. Pre compositora to je showreel, ktorý ukáže kvality a vedomosti uchádzača.

Aká je priemerná mzda pre začínajúceho grafika a kde sa po rokoch môže prepracovať?

– Tak grafik alebo vfx artist je veľmi podobný typ práce ako iné IT či programátor. Juniori začínajú na 7-10 eur na hodinu, keďže ešte nie sú vo fáze, že sú veľkým prínosom pre štúdio a skôr sa učia a postupne sa môžu dostať na 15, 20, 30 na hodinu, či viac, ale to závisí od praxe, od toho ako sa snažia, kde si nájdu prácu a od situácie na trhu.

Vidíte aj do budúcnosti záujem o takéto profesie v čase rozvoja umelej inteligencie?

– Šikovní artisti učite budú mať uplatnenie aj v zahraničí, akurát s príchodom umelej inteligencie odpadnú niektoré pracné časti a viac sa bude môcť sústrediť na kreatívnu činnosť, ale je veľmi ťažké predpovedať, aké to bude. Je veľmi pravdepodobné, že celý svet bude výrazne iný s nástupom umelej inteligencie, nielen zábavný priemysel.

Je uplatnenie v tomto odbore len v zahraničí alebo aj na Slovensku?

– Dá sa uplatniť aj na Slovensku, viac ale samozrejme v Čechách a potom ďalej na východ alebo západ.
Je ale možné, že aj tento trend sa zmení v budúcnosti.

Chystáte sa v blízkej budúcnosti navštíviť našu školu?

– V čase písania týchto odpovedí nemám jasno v tom, či navštívim alebo nenavštívim Slovensko v najbližšej dobe, resp. tento rok. Ak ale Slovensko navštívim, rád Vašu školu navštívim, ak dostanem pozvanie.

Na záver, máte nejakú radu, alebo postreh, čo by ste sám sebe odporučili, keby ste mali možnosť stretnúť samého seba v čase, keď ste boli stredoškolák.

– Menej tvrdo pracovať a nezabúdať po 20-tke cvičiť a udržovať si telo fyzicky fit aj po strednej škole.
Pracovať viac na networkingu s ľuďmi naokolo. Je to rovnako dôležité ako samotné vedomosti v obore.

Toľko nám prezradil o sebe náš kolega Vladimír Valovič,

C O M P O Z I T I V E

VFX Compositing Academy

www.compozitive.com